KoronavirusSuun terveydenhuollon yksiköiden koronaohje on päivitetty

2.6.2020Anu Tilander

Ohjeesta löytyy tietoa seuraavista teemoista:

• Yleisiä ohjeita henkilökunnalle (työssäkäynti, altistuminen ja koronavirustartunta työntekijällä)
  • Hoidon tarpeen arviointi ja potilasohjaus
  • Yleisiä ohjeita suojautumisesta ja vastaanoton hygieniasta
  • Ohjeita hoidettaessa potilaita, joilla ei epäillä COVID-19-infektiota tai -altistusta
  • Ohjeita hoidettaessa potilaita, joilla on todettu tai joilla epäillään olevan COVID-19-infektio tai jotka ovat altistuneet COVID-19-virukselle

Päivitetty ohje korvaa aiemmat viranomaisohjeet: sosiaali- ja terveysministeriön (STM) 24.3.2020 antaman ohjeen ”Koronavirustilanteeseen varautuminen suun terveydenhuollossa” ja Työterveyslaitoksen 22.4.2020 antaman ”Ohje suun terveydenhuollon yksiköille COVID-19-epidemian aikana”.

Epidemiatilanteen alueellinen vaihtelu huomioon

Epidemiatilanne vaihtelee eri ajankohtina ja eri puolilla Suomea, mikä on huomioitava ohjetta sovellettaessa.

– Koronavirusepidemian ollessa rauhallinen ja tilanteen mahdollisesti pitkittyessä kiireetöntä hammashoitoa tulee lisätä. Alueellinen harkinta tulee aina tehdä paikallisen koronatilanteen mukaisesti, korostaa STM:n lääkintöneuvos Merja Auero viestipalvelu Twitterissä.

Myös alueen sairaanhoitopiirillä tai kunnilla voi olla omia ohjeistuksia, joista saa tiedon ottamalla yhteyttä sairaanhoitopiirin tai kunnan vastuuhenkilöihin.

THL:n sivuilla olevaan ohjeeseen suun terveydenhuollon yksiköille COVID-19-epidemian aikana pääset tästä.