TutkimusSuu- ja hammaskeskus kokoaa suun terveydenhoidon ammattilaiset saman katon alle

24.5.2021Juha Korhonen

Helsingin Meilahdessa aloittava Suu- ja hammaskeskus kokoaa yhteen laajasti suun terveydenhoidon ammattilaisia.

Haartmaninkadun uudistetuissa tiloissa on jo huhtikuussa aloittanut HUSin Suu- ja leukakirurgian poliklinikka. Toukokuun 24. päivä Meilahdessa käynnistyi myös HUSin Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön potilastoiminta. Ruskeasuolta siirtyneet hammaslääketieteen opiskelijat pääsevät moderniin kolmiosaiseen klinikkasaliin, jossa on 36 hoitopistettä, viisi vastaanottohuonetta ja yksi toimenpidehuone. Jokaisessa hoitopisteessä on röntgenlaite.

– Muutto Meilahden kampukselle parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia tutustua suusairauksien erikoissairaanhoitoon. Lisäksi yhteistyö HUSin, Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin suun perusterveydenhuollon välillä sujuvoituu, HUSin Suu- ja leukasairauksien linjan linjajohtaja, ylilääkäri Risto Kontio kertoo Helsingin kaupungin tiedotteessa.

Saman katon alle Haartmaninkatu 1:een siirtyy kesäkuun 8. päivä myös Helsingin kaupungin Meilahden hammashoitola. Suu- ja hammaskeskukseen tulee myös arkipäivisin palveleva kaupungin uusi päivystyspiste, jonka myötä kiireellinen hammashoito Kalasatamassa lakkaa.

Kesäkuun 9. päivä samassa osoitteessa aloittaa myös Pääkaupunkiseudun suun erikoishoidon yksikkö (SEHYK), joka siirtyy Meilahteen Pikku-Huopalahdesta.

– Suu ja hammaskeskus on Suomessa ainutlaatuinen suun terveydenhuollon sekä hammaslääketieteen koulutuksen ja tutkimuksen kokonaisuus, suun erikoishoitoa johtava ylihammaslääkäri Marja Noponen kertoo.