Hammashoitaja voi pysyä rinnalla vuosikymmeniä, ja hänen kanssaan vietetään päivästä iso osa. Parhaimmillaan kemia toimii niin hyvin, että yhteistyö sujuu saumattomasti vaikka mykkänä ja hoidon seuraavan askeleen osaa lukea pienistä eleistä.
Varsinkin terveyskeskuksissa on kuitenkin yleistä, että työpari vaihtuu tiuhaan.
Hammashoitajana Helsingissä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöllä työskentelevä Tuija Pulkkinen on nähnyt molempia puolia. Hän on työskennellyt urallaan valtaosan, yli 25 vuotta, pienillä yksityisvastaanotoilla saman hammaslääkärin kanssa. Uransa loppuvuosina hän halusi kokeilla jotain uutta.
– Etsin tarkoituksella isoa vastaanottoa, sillä minulla oli kokemusta lähinnä pienistä 2–3 hoitohuoneen vastaanotoista. Halusin kokeilla, miltä tuntuu olla ihan toisenlaisessa työympäristössä ja työskennellä siten, että lähin työtoveri ei ole työnantaja. Tämä on tuntunut oikein hyvältä ja tykkään, kun täällä työskentelee eri ikäisiä ja eri sukupuolet ovat edustettuina, Töölön toimipisteelle sijoittunut Pulkkinen kertoo.
YTHS:n kierrossa työpari vaihtuu yleensä kuuden tai kolmen viikon välein. Koska osa hammaslääkäreistä on osa-aikaisia, työpari voi vaihtua myös saman viikon aikana.
Pulkkinen korostaa, että hammashoitaja on töissä hammaslääkäriä varten ja potilaan hyväksi. Yksi merkittävä toive hänellä kuitenkin on: hammaslääkärin pitäisi olla avoin keskustelemaan.
– Kun hammaslääkäri vaihtuu ja työtä aletaan tehdä, en jää pohtimaan itsekseni mitä pitäisi tehdä, vaan menen kyselemään. Toivon, että myös hammaslääkäri on avoimin mielin ja kysyy paljon. Kaiken a ja o on kysyminen: miten teet tätä
työtä?
Tiimityön tunne tuntuu hyvältä
Kainuun hyvinvointialueella hammashoitajana työskentelevä Minna Heikkinen nostaa niin ikään molemminpuolisen hyvän kommunikaation tärkeimmäksi tekijäksi sujuvalle yhteistyölle.
Työpari voi keskustella jo ennen hoitotilannetta muun muassa siitä, mitä aineita ja työvälineitä käytetään. Kun työpari vaihtuu, monta asiaa voidaan käydä läpi ennen potilaan tuloa huoneeseen.
– Toiveena on joustava ja ystävällinen asenne. On kiva, jos hoitajalta kysytään, onko esimerkiksi työskentelyasento hänellekin hyvä ja kerrotaan potilaasta jotain taustatietoja, kuten onko hän käynyt täällä aiemmin.
Vaikka hoitopäätökset tekee hammaslääkäri, sekä Pulkkinen että Heikkinen arvostavat, jos joihinkin asioihin kysytään myös hammashoitajan mielipidettä. Se voi olla pieni yksityiskohta, kuten röntgenkuvan katsominen yhdessä.
– On mukavaa, jos hammaslääkäri saa luotua tiimityön tunteen. Hän voi vaikka kysyä, mikä olisi hyvä sävy hampaaseen, Heikkinen kertoo.
Lue koko juttu Hammaslääkärilehdestä 6/2023.