Koko Suomi harjaa -kampanja toteutetaan tänä vuonna jo kolmatta kertaa. Kampanjalla kannustetaan kaikkia harjaamaan hampaat suositusten mukaan. Suunterveys on hyvinvointia -teema muistuttaa myös suunterveyden vaikutuksista fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Some-kampanja on käynnissä 10.–16. lokakuuta.
Tavoitteena on saada kaikki suomalaiset harjaamaan hampaansa fluoritahnalla kahdesti päivässä kahden minuutin ajan. Hampaiden harjaaminen on yksinkertainen, tehokas ja edullinen tapa karieksen hallintaan kaiken ikäisillä. Suunterveys ja suun omahoito korostuvat varsinkin nyt, kun sosiaali- ja terveydenhuolto on murroksessa, todetaan kampanjan tiedotteessa.
Osallistu kampanjaan!
Hammaslääkäreitä ja muita suun terveydenhuollon ammattilaisia kannustetaan osallistumaan. Tule mukaan jakamaan kampanjasisältöjä sosiaalisessa mediassa ja kerro kampanjasta potilaillesi.
Koko Suomi harjaa -kampanja toteutetaan Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa. Kampanjaan kuuluu myös terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu Suuhygienia ja yleisterveys -webinaaritallenne sekä Koko Suomi harjaa -kampanjavideo ja YLEn kanavilla kampanjaviikolla 41 esitettävä yleishyödyllinen tietoisku.
Osa kansainvälistä kampanjaa
Suomen kampanja on osa kansainvälisen ACFF:n World Cavity Free Future -päivän (14. lokakuuta) toteutusta. ACFF (Alliance for a Cavity-Free Future) on kansainvälinen liittouma, joka pyrkii vähentämään hampaiden reikiintymistä kaikkialla maailmassa.
Koko Suomi harjaa -kampanjaryhmän puheenjohtajana toimii professori emerita Vuokko Anttonen, joka on myös ACFF:n Suomen edustaja.
Hammaslääkäriliitto ja Apollonia mukana
Hammaslääkäriliitto ja Hammaslääkäriseura Apollonia ovat mukana kampanjan tukijoukoissa myös tänä vuonna.
– On tärkeää, että me hammaslääkärit ammattikuntana lisäämme suunterveyden näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa, jossa eri ikäiset etsivät tietoa ja viettävät yhä enemmän aikaa. Kannustamme kollegat mukaan osallistumaan, sanovat Hammaslääkäriseura Apollonian pääsihteeri Annamari Nihtilä ja Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri.
Tavoitteena on muuttaa ihmisten harjaustottumuksia. Jokainen osallistuja tukee omalta osaltaan tavoitteen toteutumista. Yhteisenä toiveena on positiivinen vaikutus kaikenikäisten suomalaisten suunterveyteen.
Muita kampanjan tukijoita ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Suunterveydenhoidon ammattiliitto STAL, Suomen Suuhygienistiliitto, Suomen Terveydenhoitajaliitto ja Suomen Farmasialiitto. Kampanjan toteutusta tukevat Colgate Professional Suomi ja QAdental.
Täältä löydä kampanjan materiaalit:
- Koko Suomi harjaa -kampanjan Facebook-sivu: www.facebook.com/kokosuomiharjaa/
- Kaikki kampanja-aineistot, kuten infograafit, some-kuvat ja tulostettavat julisteet ovat vapaasti käytettävissä: www.colgateprofessional.fi/kokosuomiharjaa
- Terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu Suuhygienia ja yleisterveys -tietoisku on kuunneltavissa Spotifystä QAdentalin podcastina.
- Kampanjan kansainvälinen sivusto: www.acffglobal.org/wcffday-2/