TiedeuutinenBotuliinin käyttö TMD:n ja kasvo­kipujen hoidossa kaipaa lisänäyttöä

9.12.2022Annika Nissinen
Botuliinitoksiinin käyttö TMD- ja kasvokipujen hoidossa vaatii oikean potilasvalinnan ja on aina toissijaista hoitoa, muistuttaa professori Malin Ernberg. (Kuva: Ismo Henttonen)

Botuliinitoksiinista voi olla apua joillekin kroonistuneesta TMD-kivusta, voimakkaasta bruksauksesta tai neuropaattisista kasvokivuista kärsiville potilaille. Suurin osa TMD-potilaista saa kuitenkin avun perinteisillä hoitokeinoilla – botuliinitoksiinihoito onkin toissijaista hoitoa.

Perinteiset hoitomenetelmät, kuten omahoito, fysioterapia ja kiskohoito, auttavat suurinta osaa TMD-potilaista ja bruksaajista, mutta osalla potilaista kipu voi kroonistua tai muuttua vaikea-asteiseksi. Tällöin botuliinitoksiini voi olla yksi lisähoitovaihtoehto.

Botuliinitoksiini on Clostridium botulinum -bakteerin erittämä voimakas hermomyrkky, jota käytetään hyvin pieninä määrinä lääkinnällisissä tarkoituksissa. Botuliinitoksiini lamauttaa lihaksen, kun aine katkaisee hermoimpulssin paikallisesti estämällä hermosolua vapauttamasta välittäjäaineita ja heikentää hermopäätteiden toimintaa määräajaksi.

Botuliinitoksiinilla on myös kipua lievittävä ominaisuus. Botuliinitoksiinilla on hoidettu esimerkiksi lihaskramppeja, raajojen jäykkyyttä ja pakkoliikeoireita sekä migreeniä. Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto, Valvira katsoo, että botuliinitoksiinihoitojen antaminen on vaativaa lääketieteellistä osaamista edellyttävä toimenpide.

Botuliinitoksiinin terveyskäyttö on kasvava ala etenkin Yhdysvalloissa. Myös suun terveydenhoidossa käyttö on lisääntynyt, ja potilaat osaavat myös kysyä erilaisista uudemmista hoitovaihtoehdoista. Tutkimusnäyttöä botuliinitoksiinin käytöstä TMD-vaivojen hoidossa ja hoidon tehosta – etenkin pitkäaikaisvaikutuksista – on vielä vähän.

Osa tutkimustuloksista on kuitenkin lupaavia, joskin tutkimukset on tehty usein pienillä aineistoilla ja tutkimusasetelmat vaihtelevat kovasti. Professori Malin Ernberg Karoliinisesta instituutista Ruotsista painottaakin, että hyvälaatuista tutkimusta tarvitaan lisää.

Tutkimusten mukaan botuliinitoksiini vähentää kipua lihasperäisen TMD-kivun hoidossa, mutta monet perinteiset hoitotavat ovat tehokkaampia. Bruksismioireiden hoidossa tutkimustulokset olivat positiivisia, ja tuoreen meta-analyysin mukaan botuliinitoksiini lievensi merkitsevästi kipua ja vähensi bruksaustapahtumia.

Tulevaisuudessa botuliinitoksiinihoito voisi olla myös yksi vaihtoehto kolmoishermosäryn hoidossa. Tutkimuksissa on havaittu, että botuliinitoksiinilla olisi jopa yhtä tehokas kipua lievittävä vaikutus kolmoishermosäryssä kuin karbamatsepiinilla. Botuliinitoksiinilla on hoidettu lupaavasti myös masseter-lihaksen liikakasvua. Tutkimusten mukaan botuliinitoksiini soveltuu paremmin paikallisen kuin laaja-alaisen kivun hoitoon.

Botuliinitoksiinin vaikutus menee ohi 3–4 kuukaudessa, ja hoitoa toistetaan usein joitakin kertoja. Tutkimusten mukaan botuliinitoksiinin annoskoolla ei ollut eroa suhteessa tehoon, mutta pienemmillä annoksilla oli vähiten sivuvaikutuksia. Pieni riski, joka voi myös hävitä ajan kanssa, on immuniteetin kehittyminen botuliinitoksiinille.

– Riskinä on myös, että jotkut TMD-potilaista voivat tulla psykologisesti riippuvaisiksi botuliinihoidosta, etenkin jos taustalla on psykologisia tekijöitä, sanoo HLT, EHL Rosita Kantola.

Lähde: Professori Malin Ernbergin luennot Finns det evidens för behandling av orofacial smärta med botulintoxin? ja Botulinum toxin in dental practice. Hammaslääkäripäivät 11.11.2022.