Tärkein keino karieksen hallinnassa on hampaiden harjaaminen kahdesti vuorokaudessa kahden minuutin ajan fluoritahnalla (2×2+fluori). Hampaiden harjaaminen on yksinkertainen, tehokas ja edullinen tapa karieksen hallintaan kaiken ikäisillä, kampanjassa korostetaan.
Sosiaalisessa mediassa toteutettava kampanja jatkuu lokakuun puoliväliin ja se huipentuu kansainvälisenä World Cavity Free Future -päivänä 14.10. Silloin nostetaan erityisesti esille, että on tärkeää huolehtia niiden ihmisten suunterveydestä, jotka eivät itse kykene hoitamaan päivittäistä suuhygieniaa, esimerkiksi ikääntyneet sekä muut päivittäisen avun ja hoivan tarpeessa olevat.
Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, että suuhygienia on osa päivittäistä hygieniaa ja välttämätöntä suunterveyden ylläpitämiselle. Omaiset ja hoitohenkilökunta tarvitsevat tukea ja ohjausta apua tarvitsevan suuhygieniasta huolehtimiseen.
Ikääntyminen sairauksineen on riski erityisesti hampaiden reikiintymiselle ja sen seurauksena purentakyvyn heikkenemiselle, syömisen ja puhumisen vaikeutumiselle ja myös yleisterveydelle. Tämän takia suunterveyden edistäminen ja reikiintymisen pysäyttäminen ovat välttämättömiä. Ikääntymisen lisäksi henkilö voi sairauden tai toiminnallisten vaikeuksien takia tarvita apua päivittäisissä toimissaan. Suunterveyden ylläpitäminen pitää olla osa tätä toimintaa, korostetaan kampanjan tiedotteessa.
Kaikki mukaan!
Hammaslääkärit ja muut suun terveydenhuollon ammattilaiset voivat osallistua esimerkiksi haastamalla potilaitaan harjaamaan sekä jakamalla kampanjasisältöjä omissa some-verkostoissaan.
– On tärkeätä, että me hammaslääkärit olemme ammattikuntana mukana lisäämässä suunterveyden näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa, jossa eri ikäiset etsivät tietoa ja viettävät yhä enemmän aikaa. Kannustamme kollegoita osallistumaan ja jakamaan Koko Suomi harjaa -sisältöjä, sanovat Hammaslääkäriseura Apollonian pääsihteeri Vesa Pohjola ja Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Henna Virtomaa.
Kampanjan tavoitteena on muuttaa ihmisten harjaustottumuksia. Jokainen osallistuja tukee omalta osaltaan tavoitteen toteutumista. Yhteinen toiveemme on positiivinen vaikutus kaikenikäisten suomalaisten suunterveyteen, tiivistetään kampanjan tiedotteessa. Kampanjan vastuuhenkilönä ja asiantuntijaryhmän vetäjänä sekä ACFF:n (Alliance for a Cavity-Free Future) Pohjoismaiden hallituksen Suomen edustajana on toiminut professori emerita Vuokko Anttonen. Tänä vuonna Koko Suomi harjaa -kampanja toteutetaan toista kertaa.
Kampanjan yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Hammaslääkäriseura Apollonia ja Hammaslääkäriliitto, Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL, Farmasialiitto sekä Suuhygienistiliitto. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Colgaten kanssa.
Suomen kampanja on osa kansainvälisen ACFF:n World Cavity Free Future -päivän toteutusta. ACFF on kansainvälinen liittouma, joka pyrkii vähentämään hampaiden reikiintymistä kaikkialla maailmassa.
Kampanjasisällöt verkossa
Kampanjan pääsivu löytyy Facebookista. Lisäksi kampanjalla on sivu Instagramissa ja sitä voi seurata myös Tik Tokissa tunnuksella #kokosuomiharjaa.
Apollonian ja Hammaslääkäriliiton verkkosivuilta löydät lisätietoa ja linkit Koko Suomi harjaa -kampanjan aineistoihin.