Uutiset

Sosiaalinen mediaHammassome syntyy tiimityönä

13.9.2024Gilbert Granholm
Löytyisikö mallihampaille merkittävä rooli seuraavassa videossa, pohtivat hammashoitaja Tia Rantanen ja hammaslääkäri Katriina Puustinen Kymenlaakson hyvinvointialueen hammashoitolassa Haminassa. (Kuva: Juha Metso)

Hyvinvointialueiden suun terveydenhuollon Instagram-tileillä tavoitteena on jakaa sanomaa suunterveydestä ja hammasvaurioiden ennaltaehkäisystä. ­Toisinaan voi vähän hassutellakin.

Aiheita ei ole vaikea keksiä, kun tekee kliinistä työtä viitenä päivänä viikossa, sanoo Kymenlaakson hyvinvointialueella somemateriaalia tuottava hammaslääkäri Katriina Puustinen.

Puustinen huolehtii alueen hammashoidon Instagramista ja Facebookista hammashoitaja Tia Rantasen ja vastaavan ylihammaslääkäri Meri Torrin kanssa. He pyrkivät julkaisemaan noin yhden päivityksen viikossa.

Puustinen kertoo, että eniten yleisöä aktivoi aikoinaan somepostaus hammaslääkärin velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus tietyissä tilanteissa.

– Jos vastaanotoilta on jatkuvasti selittämättömiä poisjääntejä, vaikka vanhempiin olisi otettu yhteyttä, tai muutoin herää huoli lapsen hyvinvoinnista, lastensuojeluilmoitus täytyy tehdä, hän sanoo.

 

”Uskalla laittaa itsesi likoon”

Puustisen mukaan sosiaalisen median vaatima työmäärä saattaa yllättää, varsinkin jos aiemmin on päivittänyt vain omaa tiliään. Organisaatiotilin julkaisut on suunniteltava ja toteutettava huolellisemmin ja tarkemmin.

Työaikaa kuvien ja videoiden tekemiseen on Kymenlaaksossa varattu kuusi tuntia kuukaudessa. Siinä ajassa koko kuun päivitykset pitäisi työstää ideasta julkaisuvalmiiksi materiaaleiksi.

– Esiintyminen voi aluksi tuntua hankalalta, mutta siihen tottuu, kun rupeaa tekemään. Ei pidä ottaa itseään liian vakavasti, eiväthän Instagram-päivitykset mene kuin muutamille sadoilletuhansille käyttäjille, Puustinen naurahtaa.

Yleensä suomalaisten hyvinvointialueiden hammashoidon Instagram-tilit keräävät seuraajia tuhannen molemmin puolin, mutta yksittäinen päivitys voi saada rutkasti enemmän näyttöjä. Esimerkiksi Kymenlaakson lastensuojeluilmoituskelaa on tähän mennessä katsottu liki 200 000 kertaa.

– Tämä on taistelua algoritmeja vastaan. Niistä olisi hyvä saada enemmän koulutusta.

Lue koko juttu Hammaslääkärilehdestä 9/2024.

Lue myös
Etsitkö näitä?