Hyvä syy – avaa suu! Hammaslääkäriliiton Avaa suu -kampanja kannusti tänä keväänä varsinkin nuoria aikuisia pitämään huolta suunterveydestä. Kampanja tavoitti yhteensä noin 1,5 miljoonaa ihmistä. Kahden viikon mittainen digikampanja oli käynnissä 18.–31.3.
– Liitto on ollut väestön suunterveyden asialla jo sata vuotta. Juhlavuotena kohdistamme huomion erityisesti itsenäistyvien nuorten aikuisten suunterveyteen. Monella on riski pudota täysi-ikäistyttyään pois suun terveydenhuollon palveluista, sanoo asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri.
Keväisin Avaa suu -kampanja ajoittuu 20.3. vietettävän Suunterveyspäivän ympärille. Toinen kampanjapiikki toteutetaan syksyllä.
– Kampanjan verkkosivuilta löytyy tietoa suunterveydestä, tietoiskuvideoita ja testejä. Sosiaalisen median kanavat sillä on Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi Avaa suu näkyi nyt ensimmäisen kerran ulkomainonnassa, Hietala-Lenkkeri kertoo.
Kampanjan on suunnitellut ja toteuttanut mainostoimisto Kouta Media.
– Kampanja haluttiin viedä sinne, missä liikkuu paljon nuoria ja saavutetaan laaja näkyvyys. Sosiaalisen median lisäksi kampanja pyöri Helsingin vilkkaimmilla metroasemilla digi- ja suurnäytöissä sekä metrojen sisällä, kertoo brändi- ja konseptisuunnittelusta vastaava johtaja Sakari Tuomala.
Kampanjan pääviesti ”Pienenä opittu kantaa pitkälle, läpi elämän” välittyi eri ikäisten kampanjahahmojen kautta niin some-videossa kuin ulkomainosten diginäytöissä.