Vielä vuosi sitten Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (Vake) suun terveydenhuollossa oli monenlaisia haasteita, jotka vaikuttivat henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja asiakastyytyväisyyteen.
– Hoitojaksomme olivat hirveän pirstaleisia. Meillä ei ollut lähipalveluita, vaan aikoja jouduttiin antamaan sinne, mistä ensimmäiseksi saatiin. Esimerkiksi Itä-Vantaalla asuvalle asiakkaalle tarjottiin aikaa Keravalta. Hoidon jatkuvuus ei onnistunut, eikä henkilökunnalla ollut työnhallinnan tunnetta. Hoitojaksot olivat pitkiä, ja oli paljon kiireellisiä hoitokäyntejä, listaa Vaken suun terveydenhuollon palvelualuejohtaja Helena Salusjärvi-Juopperi.
Ongelmien ratkaisemiseksi Vake ryhtyi kehittämään suun terveydenhuollon omatiimimallia, jossa otettiin oppia Vaken perusterveydenhuollon omatiimimallista.
– Katselin omatiimimallin kehittämistä ja käyttöönottoa terveysasemapalveluissa ja ajattelin, että mallia voisi varmasti soveltaa menestyksellisesti suun terveydenhuoltoonkin.
Omatiimillä tarjolla kolme vaihtoehtoa
Viime vuonna alkaneessa hankkeessa pilotoitiin omahammaslääkäritoimintaa, puolikiireellistä vastaanottoa sekä infektiofokusvastaanottoa.
Jo pilottien aikana selvisi, että haasteet voidaan selättää lähipalveluihin nojaavan omatiimimallin avulla.
– Hoitojaksot lyhenivät pian, ja saimme todella hyvää palautetta potilailta ja henkilökunnalta.
Syyskuun alussa Vake ottikin ensimmäisenä hyvinvointialueena Suomessa käyttöön omatiimimallin vakituisena toimintana myös suun terveydenhuollossa.
Nyt Vakessa toimii kuusi alueellista omatiimiä, joissa on hammaslääkärien lisäksi hammashoitajia ja suuhygienistejä. Omatiimissä tarjotaan joko joustavaa vastaanottoa vähäisen hoidontarpeen asiakkaille, omahammaslääkäriä heille, joille hoidon jatkuvuus on tärkeää tai puolikiireellistä hoitoa sitä tarvitseville.
Näiden lisäksi kiireellinen hoito on keskitetty Tikkurilan terveysasemalle ja erikoishammashoito ja infektiofokusvastaanotto Myyrmäen terveysasemalle.
Lue koko artikkeli Hammaslääkärilehdestä 9/2025.