HLT, EHL Päivi Rajavaara työskentelee kliinisenä opettajana Oulun Opetusklinikalla ja yliopistolehtorina Oulun yliopistolla.
– Erikoisalani on lasten hammashoito, ja näen professiossa myös vahvan kansanterveydellisen merkityksen.
Miten kokoat oman koulutuspakettisi?
Hammaslääketieteen opetukseen liittyvä pedagogiikka kiinnostaa erityisesti. Opetustyössä avainkysymys on, miten opettaa opiskelijat oivaltamaan. Myös opetustyöhän liittyvät koulutuspoliittiset asiat kiinnostavat.
Ammattikunnan edunvalvonta on uusi kiinnostuksen kohde, sillä toimin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella kollegoiden luottamusedustajana. Se on avannut uuden maailman, johon liittyy paljon opittavaa esimerkiksi työsuhdeasioissa ja työelämän juridiikassa.
Mikä on itsellesi paras tapa oppia?
Otan mielelläni kirjan käteen ja perehdyn asiaan lukemalla. Nautin myös luennoista, joissa asiantuntija on koonnut kliiniseen kokemukseen ja tieteelliseen tutkimukseen perustuvan kokonaisuuden.
Mikä oppimiskokemus on jäänyt mieleesi?
Niitä on paljon. Yliopistopedagogiikan opinnoista jäi erityisesti mieleen, että vaikka tieteenalat ovat erilaisia, monet opettamiseen liittyvät haasteet ja ratkaisut ovat yhteisiä. Duodecimin kesäkoulu hammaslääkäri- ja lääkäriopettajille kannusti ajattelemaan oman alan asioita laajemmin laatikon ulkopuolelta. Viime syksynä pääsin osallistumaan hammaslääkäri- ja lääkäriopettajien kansainväliseen kongressiin ADEE:hen Leuvenissa Belgiassa.
Mihin seuraavaksi?
Syksyllä on ainakin liiton luottamusedustajakoulutuksia ja Apollonian Hammaslääkäripäivät. Seuraava oman erikoisalan kansainvälinen kongressi odottaa ensi kesänä Liverpoolissa.
Täydennyskoulutuksen teemavuoden juttusarjassa kysytään, miten kollegat kouluttautuvat,