Ihmiset

LaatuLaadunhallinta lähellä sydäntä

19.11.2021Outi Hautamäki
(Kuva: Juha Korhonen)
Hammaslääkäriliiton Laadunedistäjä 2021 -kunniamaininnan saanut Kaj Rönnberg on ollut mukana järjestelmällisen laadunhallinnan koko kehittämiskaaressa 1980-luvun puolesta välistä lähtien ja kiersi kymmeniä vuosia kouluttamassa suun terveydenhuollon julkisia ja yksityisiä toimijoita laadunhallinnasta. (Kuva: Siv Rönnberg)

EHL Kaj Rönnberg sai Hammaslääkäriliiton Laadunedistäjä 2021 -kunniamaininnan pitkäaikaisesta suun terveydenhuollon laadunedistämistyöstä.

Rönnberg on ollut mukana järjestelmällisen laadunhallinnan koko kehittämiskaaressa 1980-luvun puolesta välistä lähtien.

– Alkuun kyse oli käsitteen määrittelystä ja asiaan herättämisestä. Myöhemmin toiminta kehittyi järjestelmällisempään suuntaan, ja kuvaan tulivat myös laatuarvioinnit eli auditoinnit. Potilasturvallisuus on viime vuosina ollut erityisen paljon esillä, ja itse olen hiljattain saanut olla mukana edistämässä laiteturvallisuutta, Rönnberg kertoo.

Rönnberg kiersi kouluttamassa suun terveydenhuollon julkisia ja yksityisiä toimijoita laadunhallinnasta kymmeniä vuosia ja on toiminut lukuisissa suun terveydenhuollon laadunedistämisen työryhmissä. Hammaslääkäriliiton Laatuneuvoston puheenjohtajana hän toimi 1996–2004 sekä eettisen valiokunnan laadunedistämisen asiantuntijana 2004–2020.

– Olen tietysti hyvin iloinen saadessani tämän kunniamaininnan aiheesta ja toiminnasta, joka on ollut sydäntäni lähellä 35 vuoden ajan.

Erityisen ylpeä hän on siitä, että kaksi hänen koutsaamaansa tahoa ovat aikaisemmin saaneet Laadunedistäjä-kunniamaininnan: vuonna 2003 Ulla-Maija Saarni Turun YTHS:ltä ja vuonna 2006 Taina Remes-Lyly Kirkkonummen hammashuollosta.

– Myös pohjoismainen yhteistyö on ollut antoisaa ja merkityksellistä ja vienyt minut jopa hammaslääkäriksi Grönlantiin, iloitsee Rönnberg.

Kysyttäessä Rönnbergin mielestä tärkeimpiä näköpiirissä olevia pointteja ja haasteita suun terveydenhuollon laadunedistämisessä tästä eteenpäin hän luettelee seitsemän teesiään, joihin kiteytyy varsin viisaita ajatuksia: 1) Laadun lähtökohtana on vankka eettinen perusta. 2) Asiakaskeskeisyys on keskeinen toimintaperiaate. 3) Hoidon ja myös hoitosuhteen jatkuvuus ovat tärkeitä. 4) Toiminnan mittaaminen on tarpeen järjestelmällisessä laadun parantamisessa. 5)Purennan kokonaisuuden hahmottaminen on kliininen haaste. 6) Pohjoismaat ovat meille luonnollinen vertailukohde ja yhteistyötaho. 7) Hammaslääkärin oma hyvinvointi on keskeinen laadun edellytys.

Lopuksi Rönnberg lisää vielä:

– Yhä teknistyvämmässä suun terveydenhuollossa on syytä korostaa, että keskiössä on ja tulee olla ihminen, sekä potilastuolissa että sen vieressä.

Hammaslääkäriliitto myöntää Laadunedistäjä-kunniamaininnan joka toinen vuosi toiminnasta, joka edistää hyvää laatua, potilasturvallisuutta ja/tai eettistä ajattelua suun terveydenhuollossa, kannustaa näihin myös muita alalla toimivia sekä tuo myönteistä julkisuutta suun terveydenhuollolle. Kunniamaininta jaettiin Hammaslääkäripäivien avajaisissa 11.11.

Lue myös
Etsitkö näitä?