Ihmiset

HammaslääkäripäivätKouluttajapalkinnon sai idearikas Jaana Rautava

8.12.2023Annika Nissinen
Kouluttajapalkinnosta tekee erityisen arvokkaan Jaana Rautavalle se, että palkinto on kollegoiden myöntämä. kouluttajapalkinnon saaja. (Kuva: Ismo Henttonen.)

Apollonian kouluttajapalkinto myönnettiin tänä vuonna inspiroivalle täydennyskouluttajalle ja täydennyskoulutuksen kehittäjälle, apulaisprofessori Jaana Rautavalle.

– Uskallan ihan suoraan sanoa nauttivani kouluttajan työstä. Missään ei opi enempää kuin opettaessa muita, hän sanoo.

Rautava on tehnyt uransa aikana ”melkein kaikkea jossain muodossa”. Hän on erikoistunut suupatologiaan ja kerännyt laajan kokemuksen kliinisestä työstä limakalvojen diagnostiikassa ja hoidossa, akateemisesta tutkimusmaailmasta sekä opetuksesta kotimaassa ja kansainvälisesti. Tällä hetkellä hän toimii Helsingin yliopistossa apulaisprofessorina ja hammaslääketieteen koulutusohjelman johtajana.

Tätä ennen hänen työpaikkansa oli pitkään Turun yliopisto. Matkaan mahtuvat myös post doc -vuodet Harvardin yliopistossa Yhdysvalloissa ja Toronton yliopistossa ja Hospital for Sick Childrenissä Kanadassa.

– On ollut innostavaa oppia, miten asioita voi tehdä eri tavalla hyvin. Helsingissä uutena asiana saan tehdä laajasti pään ja kaulan alueen patologiaa. Kuin olisi karkkikauppaan päässyt, kun olen itse päässyt oppimaan taas uutta.

 

Uusia ideoita opetukseen

Rautava maistelee kouluttaja-titteliä. Hän kokee itse olevansa ensisijaisesti hammaslääkäri ja toteaakin:

– Hyvä hammaslääkäri huolehtii omasta elämänmittaisesta oppimisestaan. Hyvä hammaslääkäriopettaja on puolestaan ensisijaisesti hyvä hammaslääkäri ja toivottavasti hyvä pedagogi.

Nämä molemmat ominaisuudet sopivat Rautavaan. Vankan osaamisensa rinnalle hän on tuonut ennakkoluulottomasti uusi opetusideoita niin perus- kuin täydennyskoulutukseen.

– Minusta on hauska lähteä kokeilemaan uutta, enkä pelkää, jos joskus epäonnistuu.

Rautava iloitsee yliopistomaailman rikkaasta työyhteisöstä kollegoineen ja yliopistopedagogeineen sekä mahdollisuudestaan kuulla kuulumisia lääkärien puolelta läheisten ja tuttavien kautta. Post doc -vuodet ovat olleet myös tärkeä koulu hänelle itselleen – mukaan tarttui sekä oman erikoisalan osaamista että kouluttajaosaamista. Rautava kantaakin pientä huolta siitä, ettei nykyään hakeuduta kovin aktiivisesti opiskelemaan ja tutkijavaihtoon ulkomaille. Verkostoja ja uusia ajatuksia opetukseen olisi hyvä tuoda Suomeen tuliaisina.

 

Oppijoille ­ahaa-elämyksiä

Rautava on kiertänyt kollegoidensa kanssa jakamassa tietoa ja taitoa suun limakalvosairauksista ja suupatologiasta ja kokeekin, että limakalvo-osaaminen on Suomessa jo aika hyvällä mallilla. Rautavalle tärkeää kouluttamisessa on, että oppija oppii ja ymmärtää. Palkitsevaa onkin huomata se, kun tieto asettuu taloksi ja koulutettavan osaaminen syvenee.

– Koulutus on onnistunut, kun näkee oppijoissa ahaa-elämyksen. Mitä paremmin asiat opitaan, sitä paremmin voimme hoitaa potilaita.

Yksi merkittävä aika hänelle oli kuusi vuotta (2014–2019) Apollonian koulutustoimikunnassa, jossa kannetaan vastuuta kollegoiden osaamisesta ja heidän onnistumisestaan potilaiden hoidossa. Ryhmään on koottu valtava määrä osaamista ja erilaisia ihmisiä tarkoituksenaan tehdä parasta mahdollista koulutusta hammaslääkäreille.

– Omistautuneisuus ja sitoutuminen suunnittelutyöhön on poikkeuksellista. Tavoitteena on tarjota koulutusta jokaiselta oppialalta, jokaiselle hammaslääkärille ja kaikkialle Suomessa.

Kouluttajapalkinto on jälleen mennyt varmasti oikeaan osoitteeseen, yhdelle tinkimättömälle koulutusvastuunkantajalle. Rautavaa lämmittää erityisesti se, että palkinto on kollegoiden antama.

– Ympärilläni on niin paljon muitakin hyviä kouluttajia – tämä antaa kyllä voimaa pitkälle eteenpäin!

 

Lue myös
Etsitkö näitä?