Sosiaalinen media on noussut merkittäväksi tiedonlähteeksi myös terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Valitettavasti epätosi informaatio leviää alustalla vähintään yhtä nopeasti kuin oikea tieto. HLL Vladimir Heiskanen, BBA Pinja Orre ja evaHLL Fanny Mussalo käsittelivät hammaslääkärien roolia somessa Apollonia Symposiumin prekurssilla.
Sosiaalisen median algoritmit luovat kuplia, joissa tieto helposti vääristyy, ja seurauksena voi olla virheellisiin ja harhaanjohtaviin väitteisiin perustuvia terveyspäätöksiä. Kun alan asiantuntijat ottavat aktiivisesti osaa keskusteluun, voidaan torjua väärän tiedon leviämistä.
Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa, kuten TikTokia ja Instagramia, hakukoneena. Kaupallisesti riippumattomia tahoja on näissä kuitenkin tarjolla rajallisesti, ja kaupallisuuden tunnistaminen on haastavaa.
– Riski on, että tieteellisyys jää kaupallisen intressin jalkoihin, Mussalo painottaa.
Hammaslääkärien rooli sosiaalisessa mediassa on siis merkittävä. Sosiaalisessa mediassa hammaslääkäri edustaa koko ammattikuntaa, joten vastuullisuus sisällön tuottamisessa on keskeistä.
– Mene sinne missä yleisösi on, tartu ajankohtaisiin aiheisiin ja hyödynnä myös sosiaalisen median vaikuttajia, Orre tiivistää.