Laki potilaan oikeuksista määrittelee, että hoitotoimenpiteisiin tarvitaan potilaan suostumus, ja kustannusarvio on annettava etukäteen. Yksityistä hoitoa koskeva kuluttajansuojalainsäädäntö puolestaan määrittelee, että kustannukset voivat poiketa annetusta arviosta korkeintaan 15 %. Miten potilaan riittävä informoiminen määritellään suunterveydenhuollossa?
– Mitä laajempi ja monimutkaisempi hoito on kyseessä, sitä enemmän potilas tarvitsee tietoa, myös taloudellisista seikoista. Monimutkaisten asioiden sulatteluun tarvitaan myös miettimisaikaa, toteaa HLL Ulla Hautanen. Hautanen on Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan ETENE:n ja Hammaslääkäriliiton eettisen valiokunnan jäsen.
Hyvien käytäntöjen pohja on selvä: Potilaan ja hammaslääkärin suhde on luottamuksellinen ja perustuu siihen, että hammaslääkäri toimii potilaan parhaaksi.
– Aina tämä ei ole yksiselitteistä tai yksinkertaista. Voi olla kyse arvovalinnoista ja taloudellisista tai hallinnollisista rajoitteista.
– Luottamuksellisen suhteen pohja on se, että potilas kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi. Pääperiaatteena siis on että, mitä parempi vuorovaikutus, sen parempi lopputulos.
Suu puhtaaksi -sarjassa etsitään vastauksia Hammaslääkärilehden lukijoita askarruttaviin kysymyksiin.