Lähtökohdat
Kliininen työtilannetentti (objective structural clinical examination, OSCE) järjestetään Suomessa hammaslääketieteen koulutusyksiköiden yhteisenä tenttinä neljän opintovuoden jälkeen osana viransijaisuuskelpoisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä tentin tehtävien hyödyllisyydestä ja toteutuksesta sekä työelämävastaavuudesta.
Menetelmät
Kevään 2023 OSCE-tentin jälkeen kyselytutkimukseen vastasi 89/151 opiskelijaa (59 %). Vastauksia rastitehtävien hyödyllisyydestä ja teknisestä toteutuksesta (4 = erinomainen, 3 = hyvä, 2 = tyydyttävä, 1 = huono) arvioitiin prosenttiosuuksilla ja keskiarvoilla. Avoimia vastauksia analysoitiin deskriptiivisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset
Kaikki tehtävät saivat hyödyllisyydestä vähintään arvion ”hyvä”, ja rastikohtaiset erot olivat pieniä. Tehtäviä pidettiin tärkeinä osina hammaslääkärinä työskentelyä, ja testattujen asioiden arvoitiin myös todennäköisesti tulevan itsenäisessä potilastyössä vastaan. Osa vastaajista kuitenkin arvioi, etteivät simuloidun tilanteen tehtävät, materiaalit tai välineet aina vastanneet tilannetta vastaanotolla.
Johtopäätökset
OSCE-tentin avulla opiskelijat saavat palautetta osaamisestaan ja yliopistot koulutuksen sisällöstä. Tentissä toteutuu monipuolinen opiskelijan testaaminen ennen hammaslääkärin sijaisena toimimista yliopiston ulkopuolella.
Abstract
Background: Objective Structural Clinical Examination (OSCE) is organized in Finland as a simultaneous exam at universities after four years of study as permission to practice dentistry granted by the National Supervisory Authority for Welfare and Health (Valvira in Finnish). The aim of the study was to investigate students’ views on the usefulness and implementation of OSCE exam tasks and their correspondence to working life.
Methods: In spring 2023, 89/151 students (59 %) responded to the questionnaire survey after their OSCE. Responses regarding the usefulness and technical implementation of tasks (4 = excellent, 3 = good, 2 = satisfactory, 1 = poor) were evaluated with percentages and averages. Open responses were analyzed with descriptive content analysis.
Results: All tasks received at least a ”good” rating for their usefulness and there were only small differences between individual tasks. The tasks were considered to be important parts of working as a dentist, and it was assessed that the tested matters would likely be encountered in patient work. On the other hand, some respondents thought that the assignments, materials, or equipment in the simulated situation did not always correspond to the situation in the clinic.
Conclusions: The OSCE exam provides feedback to the students about their competence and to the universities about the content of the education. The exam achieves versatile testing of the student before working as a dentist outside the university.
Kirjoittajat:
Tiina Tuononen, HLT, EHL
Satu Lahti, professori
Terhi Karaharju-Suvanto, HLT, EHL
Hanna Hytönen, TtM, SHG (YAMK)
Ritva Näpänkangas, dosentti, EHL
Suom Hammaslääkäril 2025; 11: 26–31.