På svenska
PääkirjoitusMed klar strategi mot en ny omgivning

Tandläkarförbundets verksamhetsplan görs inte upp för att den ska försvinna i arkivens glömska. Den är ett arbetsredskap som man inte skulle kunna fungera utan. Verksamhetsplanen baserar sig på förbundets strategi och vision för tiden fram till år 2020: hälso- och sjukvården fungerar inom vårt specialområde, befolkningens munhälsa har blivit bättre, och skillnaderna i hälsotillståndet har minskat. Förbundets åsikter har beaktats när man förnyat social- och hälsovården, medlemmarna upplever att förbundet är en stark intressebevakare och förbundet betraktas som en sakkunnig och pålitlig samarbetspartner. Det är en ambitiös vision, men det är så det ska vara.
Verksamhetsplanen för 2016 innehåller viktiga strategiska målsättningar. Många av dem har samband med sote-reformen (sote = allmänt använd förkortning av det finska uttrycket för social- och hälsovården, övers. anm.): man sätter värde på tandvården, och munnen har en stark position inom social- och hälsovårdens hela fält. Tandläkarna behärskar hälso- och sjukvårdens ständigt föränderliga verksamhetsomgivning och kan anpassa sig till förändringarna. Tandläkarna har en stark klinisk autonomi. Professionalismen, tandvården och vårdenheterna håller hög kvalitet. Medborgarnas livsstil stöder munhälsan, och hemvården är på en bra nivå.
STATSMINISTER SIPILÄS regering lyckades i november fatta beslut om huvuddragen i reformerna av regionstyret och social- och hälsovården. Utanför regeringsprogrammet bestämde regeringen sig också för att kombinera detta med en reform av social- och hälsovårdens finansiering och en större valfrihet för patienterna. Nu har man alltså bara tre år på sig att bereda och köra igång fyra väldigt omfattande reformer.
För tandvårdens del, och för alla som arbetar inom den, kan man alltså se fram emot en mängd förändringar. Hurdana de kommer att vara vet ingen ännu. Det är positivt att ansvaret för att ordna tjänsterna flyttas över från kommunerna till regionala aktörer, och att organisationsansvaret separeras från tjänsteproduktionen. En bra princip är också den ökade valfriheten, också om det kommer att behövas nya innovativa lösningar speciellt inom tandvården. Det bästa är att man ännu kan påverka förändringarna. För Tandläkarförbundets del innebär det en strategi som nu håller på att uppdateras när regeringens reformprogram har publicerats. Styrelsen och fullmäktige måste bland annat överväga hur man bäst kan utnyttja både den offentliga sektorns och den privata sektorns olika stora resurser för att säkra en mångsidig vårdproduktion. Och hur ska man förverkliga valfriheten inom tandvården, där det redan före de senaste minskningarna av sjukförsäkringsersättningarna har förekommit ganska lite offentlig finansiering? Hur ska man med de knappa resurser som finns och med ett ökande vårdbehov kunna prestera en god vård? Hur kommer tandvården att kopplas till vårdkedjorna i de nya stora organisationerna? Och, framför allt, hur kommer tandvårdstjänsterna att skrivas in i de offentliga servicelöftena?

17.6.2016
Uutiset
PääkirjoitusValinnanvapauden pelisääntöjä luodaan

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistustyötä on tehty jo monta vuotta, mutta tänä keväänä tunnelma on tiivistynyt. Maan hallitus on tehnyt linjauksensa 18 maakunnasta, jotka toimivat palvelujen järjestäjinä. Tuottajina puolestaan voivat toimia maakunnalliset yhtiöt ja niiden rinnalla isot ja pienet yksityiset toimijat. Valtion ohjaus järjestelmästä lisääntyy oleellisesti – kunnilla ei tulevaisuudessa liene enää roolia terveyspalvelujen tuotannossa.
Maaliskuussa jätti alustavan mietintönsä potilaan valinnanvapautta selvittänyt professori Mats Brommelsin työryhmä. Se luonnosteli neljä vaihtoehtoa valinnanvapauden toteuttamiseksi. Työryhmän lopullinen ehdotus on tarkoitus julkistaa toukokuun lopussa.
Ennakkotietojen mukaan ehdotus perustuu malliin, jossa kansalainen voi valita haluamansa julkisen tai yksityisen sosiaali- ja terveyskeskuksen, jolla on kokonaisvastuu hänen hoidostaan. Asiakas listautuisi tälle perustason palveluntuottajalle, joka toimisi portinvartijana suhteessa muihin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palveluja tarjottaisiin integroituneena kokonaisuutena, mutta osin verkostomaisesti tuotettuna.
Jos edellä oleva on osin ennakointia, niin vielä enemmän arvailujen varassa on suun terveydenhuollon palvelujen liittyminen kokonaisuuteen. Nyt toimijoita on kolmenlaisia: terveyskeskukset, isot yritykset ja pienet yritykset mukaan lukien ammatinharjoittajat. Oleellista on, miten nämä voimavarat otetaan ja saadaan sote-uudistuksessa hallitusti käyttöön palvelujen tarpeen yhä kasvaessa. On myös selvää, että kilpailu näiden tuottajatahojen välillä lisääntyy.

16.6.2016